Samspil mellem lokale frivilligråd og frivilligcentre

Lokale frivilligråd og frivilligcentre er begge sat i verden for at hjælpe de frivillige organisationer i kommunen.

Et frivilligcenter er et lokalt videnscenter for frivillighed, som bl.a. rådgiver og vejleder frivillige organisationer samt hjælper nye initiativer i gang. Frivilligcentrene agerer således primært på det praktiske plan, hvorimod et lokalt frivilligråd arbejder politisk for at skabe lokal opbakning til frivilligheden samt for at sikre gode rammer og vilkår for de frivillige organisationer.

Det er vigtigt, at de to aktører samarbejder og understøtter hinandens arbejde. Samtidig er det nødvendigt med en klar rollefordeling og en gensidig respekt for hinandens arbejde. Et samarbejde mellem frivilligråd og frivilligcenter vil styrke begge parter i at nå deres mål.

4.1    Det anbefales, at frivilligrådet, i de kommuner, hvor der er et frivilligcenter, har et tæt samarbejde med frivilligcentret med en klar rollefordeling

Eksempelvis, at frivilligrådet og frivilligcentret i samarbejde får defineret hver deres rolle, samt hvordan de i fællesskab kan arbejde for den frivillige sektor.

Eksempelvis, at frivilligrådet og frivilligcentret henviser til hinanden på deres hjemmesider samt beskriver deres samarbejde.

Eksempelvis har flere frivilligråd gode erfaringer med fast at mødes med frivilligcentret en eller flere gange årligt. På møderne kan rådet og centret orientere om forskellige initiativer, indsatser og aktiviteter. Mødet kan også bruges til at lave en plan for samarbejdet frem mod næste møde.

Eksempelvis, at frivilligråd og frivilligcenter samarbejder om afholdelse af arrangementer og kurser for frivillige. Det kan være i forbindelse med § 18-midler og input til politiske beslutninger.

Eksempelvis samarbejde om at lave en oversigt over frivillige organisationer i kommunen, som kan trykkes og/eller ligge online på kommunens, frivilligrådets og frivilligcentrets hjemmeside, så både borgere, frivillige og kommunale medarbejdere kan finde informationer om de frivillige organisationer. Oversigten kan fx indeholde organisationernes formål, aktiviteter og kontaktoplysninger.

Eksempelvis samarbejde om udarbejdelse og implementering af retningslinjer for samarbejdet mellem frivillige og professionelle på de offentlige institutioner, hvor repræsentanter fra de kommunale institutioner ligeledes er vigtige at inddrage.

4.2    Det anbefales, at der sidder en repræsentant fra frivilligcentrets bestyrelse i frivilligrådet og omvendt

Eksempelvis kan der sikres en kontinuerlig orientering fra hhv. frivilligråd og frivilligcenter om aktørernes arbejde ved, at der sidder en repræsentant fra frivilligcentrets bestyrelse i frivilligrådet og omvendt.

Eksempelvis kan der på hvert møde i frivilligrådet eller på bestyrelsesmøder for frivilligcentret være et fast punkt på dagsordenen, hvor medlemmet, der repræsenterer frivilligråd eller frivilligcenter, giver en orientering om, hvad der er sket siden sidst, og hvad der er planer om i den kommende tid.

4.3    Det anbefales, at frivilligrådet understøtter oprettelsen af et frivilligcenter i kommuner uden et frivilligcenter. Samtidig bør frivilligcentre i kommuner uden et frivilligråd understøtte oprettelsen af et frivilligråd

Eksempelvis, at frivilligrådet over for kommunen påpeger fordelene ved et frivilligcenter.  Her kan frivilligrådet med fordel trække på erfaringer fra kommuner med  et frivilligcenter.

Eksempelvis, at frivilligrådet stiller sig til rådighed i arbejdet med at få etableret frivilligcentret, når det er blevet politisk vedtaget.

Eksempelvis, at frivilligcentret oplyser kommunen og de frivillige organisationer om muligheden for at oprette et frivilligråd i kommunen.

Eksempelvis, at frivilligcentret stiller deres viden og hjælp til rådighed ved oprettelsen af et frivilligråd bl.a. i forbindelse med definitionen af frivilligrådets formål og opgaver.