Uddeling af midler

Kommunernes uddeling af midler til det frivillige sociale arbejde er et vigtigt rammevilkår for de lokale frivillige sociale organisationer, som ofte er økonomisk afhængige af offentlige midler, herunder § 18-midler.

Kommunerne er ifølge servicelovens § 18 forpligtet til at afsætte et årligt beløb til at støtte det frivillige sociale arbejde. Frivilligrådene har en stor viden om de lokale organisationers arbejde og økonomiske vilkår, hvorfor de med fordel kan inddrages i kommunens uddeling af midler.

Det er kommunalbestyrelsen, der beslutter, hvilke frivillige aktiviteter, der skal tildeles støttemidler, samt hvilke formål og rammer, der gør sig gældende for ansøgningerne til kommunens § 18-midler. Mange kommuner har dog gode erfaringer med at inddrage frivilligrådet i disse beslutninger.

På tværs af kommuner er der en forskelligartet bevillingsprocedure med hensyn til, hvem der rådgiver ansøgere, sagsbehandler ansøgningerne, beslutter om der skal gives tilsagn og i sidste ende udbetaler pengene. Derfor er det vigtigt, at frivilligrådet og kommunen forholder sig til, hvad den mest hensigtsmæssige bevillingspraksis er, og i samarbejde arbejder for, at den bliver indført.

3.1    Det anbefales, at frivilligrådet er med til at sikre, at § 18-midlerne anvendes til størst gavn for de frivillige sociale organisationer og deres brugere

Eksempelvis, at frivilligrådet arbejder for, at kommunen prioriterer støtte til det frivillige sociale område. Dette kan eksempelvis gøres gennem årlig drøftelse med det politiske udvalg, som uddeler § 18-midlerne, hvor frivilligrådet kan gøre opmærksom på, hvorfor midlerne er vigtige for organisationerne, og der kan være en dialog om, hvad pengene bliver brugt til i organisationerne.

Eksempelvis kan frivilligrådet være med til at gøre de frivillige sociale organisationer opmærksomme på muligheden for at søge støtte. Evt. i samarbejde med frivilligcentret kan der laves informationsmøder om § 18-midler, hvor der orienteres om tildelingskriterier og krav til ansøgning. Desuden er det vigtigt at huske organisationerne på ansøgningsfrister mm., hvilket fx kan ske gennem nyhedsmails og skrives på fri- villigrådets hjemmeside. Som supplement hertil kan der også laves opslag på sociale medier.

3.2    Det anbefales, at frivilligrådet inddrages i definitionen af tildelingskriterier for § 18-midler, så det sikres, at kriterierne matcher den lokale kontekst i forhold til målgrupper og udfordringer i de frivillige sociale organisationer

Eksempelvis kan frivilligrådsmedlemmerne bidrage med en viden om, hvilke målgrupper og udfordringer, der er i de frivillige sociale organisationer. Det kan fx være i forhold til, om der er bestemte målgrupper, som skal tilgodeses, eller om der skal være fokus på udviklingsprojekter eller midler til drift. De lokale behov skal matche tildelingskriterierne for § 18-midler. Derfor er det vigtigt, at frivilligrådet inddrages i definitionen af tildelingskriterierne og udformningen af ansøgningsskemaet.

Eksempelvis kan frivilligrådet årligt gennemgå ansøgningsskemaet og tildelingskriterierne for § 18-midler samt gå i dialog med det politiske udvalg, såfremt der er forslag til ændringer. Ved  ændringer i tildelingskriterierne eller ansøgningsskemaet  er det vigtigt at oplyse de frivillige organisationer herom. Desuden kan tildelingskriterierne og ansøgningsskemaet med fordel ligge på frivilligrådets side på kommunens hjemmeside. Frivilligrådet bør arbejde for, at det er så nemt som muligt for organisationerne at ansøge om midler.

3.3    Det anbefales, at frivilligrådet er i dialog med kommunen om en hensigtsmæssig bevillingspraksis, som sikrer transparens og habilitet

Eksempelvis bør frivilligrådet sikre, at informationer om bevillingsproceduren er på frivilligrådets hjemmeside. Det er vigtigt, at oplysninger om bevillingsproceduren er tilgængelige for de frivillige organisationer og andre interesserede. Der skal være transparens i bevillingspraksis, så der ikke kan opstå tvivl om, hvorvidt bevillingerne er foregået på den rette måde.

Eksempelvis kan frivilligrådet i samarbejde med kommunen præcisere forvaltningslovens § 3 om inhabilitet og dermed opstille regler for, hvornår en bedømmer er inhabil. Der kan fx laves en vejledning for, hvad processen er i tilfælde af inhabilitet.